Wednesday, June 12, 2013

Sopan santun & kehidupan seharian

Sopan santun & kehidupan seharian...

Semalam seperti biasa aku balik dari ofis jam 5 ptg.Sepertimana biasa juga, sekali sekala aku akan terserempak dalam lif dengan beberapa ibu yang mendukung anak sambil membawa beg & bungkusan2 keperluan anak2 di taska/tadika. Keluar daripada lif, aku terus menuju ketempat parking dengan menegkori salah seorang ibu yang mendukung anaknya. Tiba-tiba biskut yang dipegang sianak jatuh....lantas aku berhenti ditepi sambil betanya..."boleh ke???..."dengan harapan ingin menolong...serentak itu juga si ibu menurunkan anak beliau lantas mengambil biskut tersebut seraya berkata "tak apa...boleh...."sambil tersenyum...ikhlas penolakan yang dibuat oleh siibu...dalam hati aku berkata...kalaulah semua orang macam ni...tapi aku tahu itu tak akan berlaku kerana setiap orang mempunyai masalah yang dibawa setiap masa dan masalah inilah yang membawa kepada perubahan sikap kita. 

Bukan aku kata aku ni rajin nak menolong tapi sama macam orang lain juga bila ada masalah aku akan fokus kepada masalah aku dan pada masa itu aku dah kurang fokus kepada masalah orang lain atau keadaan sekeliling...positifnya disini kita perlu lupakan masalah dipejabat apabila keluar dari masa bekerja supaya kita boleh hidup dengan keadaan persekitaran kita...

No comments: